Kurz tvůrčího psaní

Chcete zbořit tvůrčí zábrany?
Rozvíjet svou kreativitu?
Napsat hru?
Nevíte, jak na  to?
Naučíme vás to!


V deseti lekcích budeme postupně rozebírat všechny složky scénáře a prozradíme si pár fint, které využíval Shakespeare, Čechov, nebo Brecht. Zároveň se však nemusíte bát, že by z vás po absolvování kurzu byli nějací epigoni.
Naopak!

1. lekce: Inspirace a vlivy

Seznamovací hodina nám poslouží jako studnice vlastních inspirací a vlivů, jejichž sdílením poodkryjeme ostatním účastníkům odraz vlastního světa. „Divadelní hra je jako zrcadlo, každý v něm vidí něco jiného“, říká dramatik Tom Stoppard a nezbývá než s ním souhlasit. Pokuste se vzít si s sebou co nejvíce ukázek toho, co vás dramaticky inspiruje – ať už jde o krátká videa, dramatické texty či obrazový storyboard. Ve druhé části lekce už budeme společně tvořit svět někomu jinému, a to v rámci hravého a veselého cvičení.

2. lekce: Krátký text – taky text

Zapeklitosti stylistiky se nejvíce ozřejmují na malé ploše. Proto nám v tomto případě půjde o trénink a rozepsání se v rámci kratičkého příběhu. Nejlepší z nich odnepaměti tvoří sám život – pokud vám však múza zrovna nechce napovídat, nemusíte zoufat. Budete si moci vybrat jednu z nabízených zápletek, a abyste se úkolem nestresovali a získali nad ním patřičný nadhled, půjde navíc o zápletku humornou.

3. lekce: Námět

Co všechno se podílí na zpracování námětu, že nám jeden připadá bohatý, zatímco druhý jednotvárný, nudný a plochý? Jaké inspirační zdroje se při psaní námětu osvědčují? Každý z účastníků si to na vlastní kůži ozkouší. Tato lekce dává navíc prostor k tomu pohovořit o budoucím námětu vlastním, který už si od této chvíle začínáme chystat do výbavy pro náš finální výstup.

4. lekce: Zápletka a dramatický spád

Zřejmě vám při čtení nadpisu vyběhla v hlavě výstavba antického dramatu dle zadání maturitních otázek: expozice – kolize – krize – peripetie a katastrofa. Ač z naší strany o žádnou katastrofu nepůjde, bude nás zajímat jak uvedení do děje, tak zařazení dramatického prvku, dramatické napětí, spád a obraty v ději. Tedy vše, co dokáže vyvolat napětí a udrží diváka plně duchem vžitého do dění na jevišti.

5. lekce: Schopnost analýzy

V polovině kurzu si na chvíli vydechneme u výběru dramatických textů a pokusíme se z nich dostat co nejvíce pro naše vlastní psaní. Povšimnutí si a následná artikulace toho, jakým způsobem je text utvářen a naplněn, i jak je dialogicky vystavěn děj příběhu, může posloužit jako inspirační můstek a jako zvědomování si řemesla a přístupu k vlastní práci. V této lekci budeme již pracovat se střípky vlastního, autorského scénáře.

6. lekce: Dialog

Zatímco se beletrista může obejít téměř bez dialogu, jsou dialogy klíčovým atributem pro většinu divadelních i filmových scénářů. Jak můžeme k dialogu přistupovat a kde je dobré dialogy hledat? Ozkoušíme si, že dobře vystavěné repliky mohou – a měly by – fungovat i ve chvíli, kdy se nám změní přednes nebo scéna. Tato lekce je také průpravnou vlaštovkou, která předpřipravuje účastníky na závěrečné scénické čtení a jeho vyznění na jevišti ve spolupráci s kurzem herectví.

7. lekce: Tragika a komika

Protože už dlouho pracujeme na vlastním scénáři, prohloubíme schopnosti, které se krom jazyka podepisují na celkovém podání, vyznění i osobitosti vlastního rukopisu a práci s tragickými a komickými prvky. Zkusíme si několik kreativních cvičení a také přecházet od tragických situací ke komickým a zase nazpátek.

8. lekce: Zdařilé monology a lyrika

Vytvořit takový monolog, aby jej „utáhla“ postava na jevišti, je častokrát (ne)skutečný kumšt. Poté co jej pro postavu vytvoříme, si jej hned zkusíme přečíst, abychom zjistili, čeho se vyvarovat, kde naopak přidat, jak dělit odstavce a ukončovat výpovědi, aby text hladce plynul nebo kde je divákova pozornost na množství textu už krátká. Jak také vložit kupříkladu báseň do příběhu, aby nevyznívala pateticky?

9. lekce: Probuzení postavy

Poté, co naše postavy úspěšně promlouvají v rámci monologů a dialogů, potřebujeme je ještě oživit na bázi jich samotných: tedy ztvárnění, specifik, charakterových vlastností a vztahů vůči ostatním postavám. Potřebujeme tedy šém, abychom polidštili a oživili dosud pouze uhněteného, hliněného golema. Těšíte se?

10. lekce: Práce s jazykem

Jazyk je takový náš golem č. II. Bez matérie jazyka by totiž naše výpovědi nemohly promlouvat, natož zdařile dýchat. Aby jim dýchání šlo plynuleji, podíváme se na stylistickou stránku našich divadelních her, tedy na to, zda rozvrstvení jazykových prostředků funguje napříč našimi texty, zda je možnost porůznu je vyšperkovat po jazykové stránce, či by nějakým jazykovým fíglem nešlo docílit ještě důslednějšího vyznění scény.

11. lekce: Závěrečné přípravy a scénické čtení

Tato lekce je otevřena skupinové reflexi vznikajících scénářů a jejich finalizaci, tak abychom je byli schopni představit publiku spolu s účastníky kurzu herectví Divadla Procity.

Kdy, kde a za kolik?

Délka a čas

30 hodin rozložených do 10 setkání v čase 18 – 20:30

každý čtvrtek

Za kolik?

7 000 Kč

Kde?

Srbská 185/1, Praha 6

Termíny

18. listopadu 2021
20. ledna 2022

Kdo bude vás provázet?

Vlaďěna Magdalena alias Warana Psavomorecká

Umělkyně a lektorka kurzů tvůrčího psaní

Warana je absolventkou Literární Akademie Josefa Škvoreckého v oborech Tvůrčí psaní a Redakční práce. Během studií začala pracovat v Lidových novinách, později jako redaktorka webového zpravodajství Týden.cz, přispívala recenzemi v magazínu A2, publikovala v literárním časopisu H_aluze. Je autorkou dvou knih, dále písňových textů, redigovala e-knihy pro Městskou knihovnu v Praze, živí se také jako copywriterka. Kromě psaní tíhne i k ostatním druhům umění – aktivně se věnuje hudbě, dále malbě a grafice. Život na divadelních prknech si ozkoušela nejen při psaní námětů a scénářů, ale i herecky v rámci školního projektu, který vyvrcholil představením ve Studiu Ypsilon.