Kurz tvůrčího psaní

Chcete zbořit tvůrčí zábrany?
Rozvíjet svou kreativitu?
Napsat hru?
Nevíte, jak na  to?
Naučíme vás to!


V deseti lekcích budeme postupně rozebírat všechny složky scénáře a prozradíme si pár fint, které využíval Shakespeare, Čechov, nebo Brecht. Zároveň se však nemusíte bát, že by z vás po absolvování kurzu byli nějací epigoni.
Naopak!

1. lekce: ÚVOD DO TVŮRČÍHO PSANÍ

Seznámení se, napsání krátké povídky o dvou stech slovech. Krátká povídka představuje nejvhodnější formát k seznámení se se smýšlením/autorskými schopnostmi zúčastněných. Povídky se posléze budou číst a účastníci se k ní vrátí také na konci kurzu.

2. lekce: NÁMĚT

Co to vlastně námět je, a co všechno může sloužit jako inspirace k němu? A jak ho vystavět? Co by dobrému námětu rozhodně nemělo chybět? Každý si zkusí námět napsat, přičemž praktická psací část je součástí každé lekce.

3. lekce: DRAMATICKÁ SITUACE

Dramatická situace představuje základní stavební jednotku každého scénáře. Ale nejen jeho – správně vystavěná dramatická situace je prvotním předpokladem pro poutavý příběh, ať už ho vyprávíme jakoukoliv formou.

4. lekce: SYŽET A FABULE

Rozdíl mezi tím, co je co – fabule, jakožto realizace syžetu. K čemu nám jsou tyhle slovíčka načichlá povinnou výukou literatury na střední škole? Od této lekce navíc účastníci začnou pracovat na vlastním autorském dramatickém scénáři.

5. lekce: DIALOG

Dobré dialogy představují jeden ze základních předpokladů k napsání dobrého scénáře. Jak napsat zábavný a živý dialog? Na čem ho vystavět a čemu se naopak raději vyhnout?

6. lekce: POSTAVY

Mít mrtvou postavu představuje pro každého autora scénáře to samé, co pro Oidipa zjištění, že souložil s vlastní matkou. Jak postavě vdechnout život? Co rozmýšlet při psaní jejího charakteru?

7. lekce: JAZYK

Jaký zvolit u psaní scénářů jazyk? Stručný přehled historie dramatu právě z hlediska volby slov. Zvolený jazyk v dialogu jednou z nejpodstatnějších částí naplnění autorského záměru

8. lekce: KOMEDIE

Napsat dobrou komedii je fuška. To ovšem nezabránilo celé řadě furiantů, aby ji napsali! Prolítneme světem se škraboškou smíchu (nebo šklebu) a navíc si zkusíme takový komický skeč.

9. lekce: TRAGÉDIE

Po smíchu přichází pláč… Ale marná sláva, bez zmíněného Oidipa, nebo prince dánského s lebkou v ruce by dějiny divadla nebyly tím, čím jsou. I na psaní tragických scének dojde.

10. lekce: REFLEXE

Závěrečná scéna v divadle dělá tečku. Pak už padá opona a přichází v lepším případě potlesk a v horším začnou létat na scénu rajčata. Co přijde tady? To už bude na vás – projdeme si celý kurz, zhodnotíme ho, a především si řekneme něco o vašich scénářích.

Kdy, kde a za kolik?

Délka a čas

30 hodin rozložených do 10 setkání v čase 18 – 20:30

Za kolik?

7 000 Kč

Kde?

Srbská 185/1, Praha 6

Termíny

1. dubna 2021
3. května 2021

Kdo bude vás provázet?

Marek Blažíček

Scénárista a lektor kurů tvůrčího psaní

Marek je absolventem VOŠ při Konzervatoři Jaroslava Ježka. Už během studií se začal věnovat práci v médiích, psal například pro web Humr.cz, Čilichili.cz, nebo online verzi Literárních novin, jako scénárista spolupracoval s Primou Cool. V roce 2018 vyšla jeho próza „U piva se nemluví“. Některé jeho texty byly publikovány též časopisecky (například v Protimluvu, Hostu, H_aluzi, nebo Dobré adrese), v roce 2020 pak měla v Divadle Kámen premiéru hra Poslední muž AKA Praktická příručka pro život v Praze ve 21. století. Marek je jedním ze spoluautorů projektu Deník neúspěšného hudebníka, který vznikal nejprve jako komiksové stripy, posléze dostal podobu animovaného seriálu, k němuž psal scénáře. Jako textař spolupracuje se zpěvačkou Adélou Michálkovou, nebo skupinou Mánie.