Skupinový kurz tvůrčího psaní

Chcete zbořit tvůrčí zábrany?
Rozvíjet svou kreativitu?
Napsat povídku nebo román?
Nevíte, jak na  to?
Naučíme vás to!


V deseti lekcích budeme postupně rozebírat všechny složky scénáře a prozradíme si pár fint, které využíval Shakespeare, Čechov, nebo Brecht. Zároveň se však nemusíte bát, že by z vás po absolvování kurzu byli nějací epigoni.
Naopak!

Inspirace a vlivy

Úvod nám poslouží jako studnice vlastních inspirací a vlivů, jejichž sdílením poodkryjeme odraz vlastního světa. Pokuste se vzít si s sebou co nejvíce ukázek toho, co vás inspiruje – ať už jde o krátká videa, texty či obrazový storyboard. Ve druhé části lekce už budeme společně tvořit náš/váš nový fikční svět – nové příběhy. Proto se na začátku podíváme na to, co nás k tomu může inspirovat.

Krátký text – taky text

Zapeklitosti stylistiky se nejvíce ozřejmují na malé ploše. Proto nám v tomto případě půjde o trénink a rozepsání se v rámci kratičkého příběhu. Každý napíše drabble – krátké literární dílo obsahující přesně 100 slov. Pokud vám však múza zrovna nechce napovídat, nemusíte zoufat. Společně zjistíme, co nás může inspirovat – a že toho opravdu není málo.

Námět

Co všechno se podílí na zpracování námětu, že nám jeden připadá bohatý, zatímco druhý jednotvárný, nudný a plochý? Jaké inspirační zdroje se při psaní námětu osvědčují? Každý z účastníků si to na vlastní kůži ozkouší. Tato lekce dává navíc prostor vyzkoušet si na krátké ploše různé náměty a zjistit, který z nich nejvíce vyjadřuje to, co chce autor sdělit.

Text může napsat kdokoliv

Text může napsat kdokoli Nemusíte se bát, příběhy zažíváme v životě všichni. Od těch příjemných až po ty, na které možná ani nechceme myslet. Ale co všechno nás ovlivňuje? Co si pamatujeme a co se z naší paměti vynoří až po ponoření do podvědomí? V této fázi se pokusíme pomocí různých cvičení zjistit, nakolik se náš vlastní život odráží ve tvoření a co se od sebe můžeme naučit. A věřte nebo ne, každý má v sobě příběh hodný knihy.

Schopnost analýzy

V polovině kurzu si na chvíli vydechneme u výběru jiných – cizích textů a pokusíme se z nich dostat co nejvíce pro naše vlastní psaní. Povšimnutí si a následná artikulace toho, jakým způsobem je text utvářen a naplněn, i jak je vystavěn děj příběhu, může posloužit jako inspirační můstek a jako zvědomování si řemesla a přístupu k vlastní práci.

Dialog

Otázky? Žádný problém Je můj text příliš krátký? Nebo dlouhý? Mohu za něj získat Nobelovu cenu? Musím číst, když chci napsat dobrý příběh? A existuje vůbec něco takového jako dobrý příběh? Na všechny vaše otázky týkající se textů je tu lektor a určitě bude čas, abyste se ho na cokoli zeptali.

Jak si představit příběh?

Co všechno může pomoci při přemýšlení nad příběhem? Jak voní? Jaká hudba ho podkresluje? Co všechno nám při postupném rozšiřování krátkého drabble může pomoci, aby se z něj stala povídka, dramatický text či báseň? I z malé inspirace může vzniknout velké dílo. Zavřete oči… Začínáme

Zdařilé monology a lyrika

Bez práce nejsou koláče I když je tato věta klišé, můžeme společně pochopit, že na ní přece jen něco je. Múza je sice mocná čarodějka, ale dobrý příběh je třeba takříkajíc vysedět. Nepřijde k nám, dokud se nerozhodneme vyjít mu vstříc. Společně však zjistíme, že existuje mnoho technik a cvičení, jak ho najít a začít na něm pracovat.

Život postavy

V každém příběhu vystupují postavy. Někdy je jich více, jindy méně, do některých se dokonce dostane jen sám autor. Jak ale taková postava v příběhu takříkajíc ožije? Existují různé metody tvorby postav, které nám pomáhají vytvořit ze slov živou bytost.

Práce s jazykem

Bez matérie jazyka by naše výpovědi nemohly promlouvat, natož zdařile dýchat. Aby jim dýchání šlo plynuleji, podíváme se na stylistickou stránku našich textů, tedy na to, zda rozvrstvení jazykových prostředků funguje napříč nimi, zda je možnost porůznu je vyšperkovat po jazykové stránce, či by nějakým jazykovým fíglem nešlo docílit ještě důslednějšího vyznění.

Závěrečné přípravy a scénické čtení

Na závěr se společně podíváme na naše texty. Záleží na vás, zda ten svůj přečtete před ostatními, nebo ho chcete ještě vypilovat, případně ho uložíte do šuplíku a začnete psát další. V každém případě je tu lektor, který s vámi bude v průběhu hodiny o textu konstruktivně diskutovat a na konci vám jistě řekne, co s ním dál. A pokud máte pocit, že vám tento intenzivní víkend nestačil, jistě oceníte možnost dalších kurzů tvůrčího psaní s Divadlem Procity.

Kdy, kde a za kolik?

Délka a čas

14 hodin, rozložených do 2 dnů v čase 10 – 17 s pauzou na oběd

Za kolik?

3 900 Kč

Kde?

Slezská 74, Praha 3 Vinohrady

Termíny

24. 2. – 25. 2. 2024
18. 5. – 19. 5. 2024
24. 8. – 25. 8. 2024

Kdo vás bude provázet?

Miroslav Lukačovič

Režisér a lektor kurzů tvůrčího psaní

Miroslav Lukačovič sa narodil v Revúcej na Slovensku, kde studoval na prvním Slovenském Literárním Gymnáziu. Miro je divadelním režisérem, dramaturgem a lektorem. Vystudoval obor Činoherní režie na JAMU v Brně. Autorsky a režijně se podílel na mnohých pohybově-experimentálních, ale i činoherních inscenacích a projektech v Česku i na Slovensku. V roce 2020 a 2021 byl interním dramaturgem v Divadle Andreja Bagara v Nitre. Kromě režijní a dramaturgické činnosti napsal několik divadelních recenzí, pár článků do časopisů A2 a Kapitál, několik let vede hudebně textařskou dílnu na multižánrovém festivalu LETAVY a učil na ZUŠ v Nitre. Momentálně žije v Praze a pracuje jako režisér, dramaturg a lektor na volné noze. V Divadle procity působí jako lektor tvůrčího psaní a lektor hereckého studia.